Mecanisme de supraviețuire / iunie-septembrie 2022

Proiectul „Mecanisme de supraviețuire” realizat de 15 elevi de la Colegiul de Arte „Sabin Drăgoi” Arad, coordonați de Cosmin Moldovan, Nita Mocanu, Marius Stoica, Diana Serghiuță are ca subiect central modalitățile prin care adolescenții își creează mecanisme de rezistență și reziliență în fața dificultăților. Atelierul a făcut parte din proiectul Post-educația. Pedagogii ale crizei, parte a programului Knowledge Fields, Timișoara Capitală Europeană a Culturii 2023.
Proiectul se constituie din lucrări în care abordările sunt diverse ca tehnică și conținut, dar persistă perspectiva personală și extrem de sensibilă asupra lumii în care trăim.
În acest context, mecanismele de supraviețuire trimit către strategiile de adaptare pe care oamenii le folosesc adesea în fața stresului și/sau a traumei pentru a-i ajuta la gestionarea emoțiilor dureroase sau dificile, ajutându-i în același timp să-și mențină bunăstarea emoțională.
Lucrările create de elevi sunt modalități conștiente folosite pentru adaptarea la astfel de situații dificile prin care ei trec în această perioadă. Ele sunt testimoniale ale trăirilor, ale lumii lor interioare și sociale care dezvăluie o candoare specifică adolescenților.
Hanelore Popa
Lucrarea mea se numește „Why” (netart) și este despre întrebările pe care mi le pun pentru a înțelege ce se întâmplă în viața mea și de ce. Este vorba despre căutarea unor răspunsuri care nu mai vin, apar doar alte întrebări care la rândul lor nu au un răspuns. Pentru realizarea lucrării am învățat sa lucrez în html și am folosit un software numit GitHub. Lucrarea poate fi găsită pe internet la adresa „hane.posteducatia.ro”
Prin aceasta lucrare și prin procesul de realizare am descoperit plăcerea de a lucra digital și de asemenea am descoperit felul în care funcționează mecanismele mele de apărare.
Aș vrea ca toata lumea care observă lucrarea să poată să se identifice cu ea, eu cred ca toată lumea ajunge sa își pună unele întrebări și cred ca e nevoie să dăm mai multă importanță întrebărilor pe care ni le punem toți. Adesea dacă nu găsim răspuns imediat, uităm de ele, ne concentrăm pe altceva.
Toți evoluăm în felul nostru, dar un mod comun de a evolua e conversația interioară și descoperirea interiorului fiecăruia.
Oana Gureanu
Lucrarea mea se numește „Instabilitate” (instalație interactivă). Reprezintă tocmai absența unor mecanisme de supraviețuire, destabilizarea emoțională, momentul de colaps mintal iar mai apoi reconstruirea. Turnul Jenga este o metaforă pentru acest proces, similar cu acest joc pentru copii.
Ideea pentru lucrare mi-a venit foarte aleatoriu, doar m-am gândit la un moment dat că sănătatea mea emoțională este similară cu un turn jenga. Mi-a plăcut extrem de mult să caut fotografiile pentru bucățile de lemn, simt că am descoperit amintiri noi și că m-am apropiat mai mult de copilăria mea. A fost o perioadă foarte nostalgică procesul de creație.
Cred ca cea mai importantă concluzie este cât de normală este instabilitatea. Toți trecem prin asta, dar totuși din păcate este un lucru văzut negativ, dar însăși acceptarea ei ne ajută sa fim mai stabili.
Ileana Aciocîrlănoaei
Lucrarea „Disciplină” (obiecte/performance video)este o ironie la adresa modului de a folosii slăbiciunile umane și diversele moduri (în cea mai mare parte autodistructive) de a supraviețui ca o schemă de marketing. Mi se pare de un cinism imperturbabil cum ne transformă adicțiile psihice sau fizice în produse ‘deluxe’.
Nu m-a surprins deloc faptul ca majoritatea întrebărilor adresate mie despre
lucrare nu erau referitoare la ce voiam să transmit, ci erau rodul unei curiozități primitive: “Tu chiar te-ai tăiat?”, “Îmi arăți și mie?”. Iar în momentul în care răspundeam afirmativ, primeam o privire plină de dispreț frica sau fascinație. Ce am descoperit e că exponatul devenisem eu, lucrarea mea pierzându-și orice fel de substanță. De asemenea, cineva s-a oferit să cumpere o replica (făcută de mine la comandă) a obiectelor pe care le-am creat, lucru care mi-a demonstrat cum funcționează aceasta piață și de ce nimeni nu se împotrivește acestui sistem de marketing.

Un alt aspect important în cadrul acestui proiect este modalitatea prin care noile tehnologii au fost folosite pentru a scoate în evidență mesajul uman și personal al lucrărilor. De obicei, când noile tehnologii și mediul digital sunt folosite pentru a crea și prezenta o lucrare artistică, aceasta tinde să scoată în evidență mai mult sau mai puțin intenționat, chiar aspectele inovative dar tehnice ale aparatelor și mediilor electronice folosite, obturând sau anulând mesajele artistice. În termenii lui Vilém Flusser, acest lucru se întâmplă când artistul rămâne captiv în limitele “programului” cu care este prevăzut aparatul. Programarea aparatului trebuie deturnată, iar artistul nu trebuie să se lase acaparat de încărcătură pur tehnică și programată a instrumentelor cu care lucrează. El spune că intenția aparatului este una de generare de feedback în utilizatori pentru dezvoltarea tehnologică continuă. Din punct de vedere al criticii fotografice o fotografie reușită este cea în care „fotograful învinge programul aparatului în direcția intenției sale umane, adică în măsura în care aparatul este supus intenției umane”. (Vilém Flusser, Pentru o filosofie a fotografiei, ed IDEA).
Am ales termenul de mecanisme de supraviețuire pentru a accentua emoțiile care stau în spatele acestor lucrări dar și pentru a face un prim pas spre dezvoltarea unui modul soul pentru meta instalația Kimaera, ce va fi realizat în 2023.

Participanți:
Ileana Aciocîrlănoaei – „Disciplinã” obiecte, video performance 1min FHD
Maia Glăvan -G𝘢𝘶𝘻𝘦, instalație
Oana Gureanu – „Instabilitate” instalație interactivă
Alexandra Irimia – „Izolare” instalație
Roxana Man – „Evadare” instalație
Patricia Mateș – „Plimbare pe gânduri” video walk, 30 min FHD
Bianca Mera – „Kalopsia” instalație
Laura Merăuți – „Core” instalație
Teodora Mocanu – „Bora” prezentare PPT/performance
Jasmine Pop Borza – „Obsolite” video 2:30 min, FDH
Hanelore Popa – „Why” netart, https://hane.posteducatia.ro/
Andreea Sîrbuț – „Living in fear” video 2 min FHD
Ioana Suciu – „Tăcere” video 2 min FHD
Denisa Tașcău – „Sicco” instalție
Henriette Bock -„c0c0rikon” performance/profil Instagram: https://www.instagram.com/c0c0rikon/