Un atelier de încrucișare între percepție și imaginație în dialog cu portretele antice ale Pinacotecii Arad.
Rezumat
Obiective SELFfree:
Ideile noastre de astăzi sunt realitatea noastră de mâine. Ideile și imaginația nu sunt ușor de înțeles la început. Dacă cineva ne întreabă: „Cine vrei să fii? Ce îți dorești cu adevărat? Cum îți imaginezi acest lucru, în mod concret?”, suntem de obicei copleșiți și adesea ne este mai simplu să identificăm mai degrabă ce nu ne dorim. Acesta poate fi un punct de plecare, probabil suficient pentru a face schimbări minore a ceea ce există deja, dar nu pentru ceva important, vizionar, revoluționar. Este adevărat că marile idei apar întotdeauna din lucruri mici, ascunse, intime (un mic gând, un fragment de imagine, o senzație în stomac, o scenă trecătoare… ), iar când acest lucru se întâmplă ne aflăm deja în mijlocul unui proces de creație, pe care îl putem influența cu ușurință. Acum putem și trebuie să ne jucăm, să visăm, să avem fantezii, să fim nebuni și pur și simplu să afirmăm lucruri. Din asta apar idei, fantezii, scenarii de mâine. Creăm imagini, creăm selfie-uri ale viitorului pentru sinele nostru de mai târziu și, poate, scriem cu ele o nouă bucată de istorie.
Grupuri țintă:
selfFREE se adresează adolescenților și tinerilor adulți care doresc să exploreze căi artistice cotidiene și neobișnuite pentru a beneficia de ele la nivel personal și profesional. Indiferent dacă au 16 sau 26 de ani, proiectul selfFREE se adresează atât liceenilor, cât și studenților. Modul de abordare a picturilor expuse la Pinacoteca Arad la începutul atelierului și punere în scenă ulterioară a tehnicilor de teatru și utilizate pentru geneza propriilor opere de artă, se desfășoară individual cu participanții în contextul experiențelor lor anterioare în plan personal. Acest lucru produce în mod firesc o mare varietate de rezultate, lucrări de artă foarte personale care le portretizează personalitățile ca pe niște selfie-uri la specifice vârstei lor. Conducătorii de atelier îi sprijină pe studenți și îi încurajează să se familiarizeze cu metodele de educație artistică practică care să le completeze experiențele personale.
Rezultate așteptate/Livrabile:
Putem să ne raportăm imaginea de sine la picturile dintr-un muzeu de artă? Cum se raportează istoria unei opere de artă la realitatea noastră de astăzi? Cum se raportează opera de artă pe care o creăm noi la o posibilă realitate viitoare? Îndrumați de fotografa și artista Lili Weiss M.A. și de actrița și pedagoaga de teatru Karina Paula Kecsek, participanții la atelier explorează modul în care ar dori să interpreteze și să suprascrie reprezentările muzeale prin intermediul propriilor povești din vremea lor, precum și printr-un viitor imaginat.
Cu ajutorul metodelor ludice de artă și pedagogie teatrală, Weiss și Kecsek îi lasă pe participanți să se cufunde în diferite moduri de a-și pune în aplicare ideile. În mod activ și practic, aceștia experimentează lumi vizuale interioare și exterioare și pot încerca scenarii artistice cu mijloace de expresie simple. La fel cum artiștii din alte vremuri abordau cândva propriul prezent și înfățișau oamenii în mediul lor real, în timp ce își proiectau pe pânză propriile utopii și viziuni, noi ne ocupăm artistic atât de punctele noastre de vedere de aici și acum, cât și de propriul ego proiectat în imagini subiective ale viitorului.
Privim către mediul înconjurător și înspre noi înșine creând imagini actuale a ceea ce percepem, precum și viziuni individuale a ceea ce simțim. Despre noi înșine, despre ceilalți, despre ceea ce ne face să fim ceea ce suntem. Despre cum trăim și cum am dori să trăim în viitor, despre cine vrem să devenim. Noi pregătim scena pentru viitor! Făcând acest lucru nu mânuim pensule, ci telefoanele noastre mobile. Cu ele nu creăm doar fotografii unice, ci și o nouă formă de artă: selfie-urile viitorului!
Rezultate pe scurt:
Promovarea unei noi abordări asupra artei și dobândirea experienței că arta poate fi un instrument de utilizare a deciziilor în mod independent, fără a fi supuse unui sistem de evaluare extern, ci de a crea propriile decizii și de a le aplica în mod creativ.
Principalele instrumente/metode:
În cadrul unui atelier de două zile, proiectul selfFREE permite o confruntare interioară cu utopiile și viziunile artistice și, în același timp, creează artă, deoarece ambele artiste care conduc atelierul, Lili Weiss M.A. și Karina Paula Kecsek, ajută la punerea în aplicare a ideilor creative ale participanților. Pe lângă examinarea (teoretică) a picturilor din Pinacoteca Arad în cadrul conversațiilor, participanții își raportează în mod concret imaginea de sine la operele de artă și explorează mijloace pentru propriile interpretări. Lucrăm cu corpul nostru, cu imaginația noastră, cu vocea noastră interioară și, bineînțeles, cu sentimentele noastre.
Atelierul este, de asemenea, un spațiu protejat pentru creativitate, în care explorăm împreună diferite stări, sentimente și emoții, din care ies la iveală selfie-uri unice, pure. Folosind metode pedagogice de teatru, participanții sunt familiarizați cu tehnici care le permit să creeze în mod practic idei diverse care să le exteriorizeze gândurile și care să genereze noi imagini și scenarii în cadrul lucrărilor de artă plastică cu ajutorul elementelor specifice mișcărilor corporale emergente (performance).
Cuvinte cheie
selfie| imagine de sine| performance/ interpretare| artă contemporană| artă a viitorului| fotografie
Concepte valorificate în cadrul activităților
- Post-Educație
- Educație prin artă
- Viitoruri posibile
Deoarece programul „Post-Educația” se ocupă de promovarea unor metode noi de educație prin intermediul artei, suntem în mod natural conectați la obiectivele acestuia prin atelierul „SELFfree”. Ne-am angajat să punem în mâinile și inimile oamenilor de toate vârstele o metodă practică de a se autodepăși în vederea autoeducării și dorința de a cultiva și dezvolta această metodă în propriul lor mod creativ. Ca parte a peisajului cultural, împărtășim speranța că, mai devreme sau mai târziu, astfel de proiecte culturale dedicate vor avea un impact și asupra sistemelor educaționale instituționalizate.
Biografiile mediatorilor/ artiștilor
Curriculum vitae artistic Lili Weiss M.A.
În timpul studiilor sale de Arte Plastice la Universitatea Bauhaus din Weimar, Lili Weiss, de formație fotograf, a început să lucreze în domeniul multimedia. În timpul masteratului de la Geneva, și-a extins activitatea artistică la arta în spații publice și alte genuri, cum ar fi teatrul. În activitatea sa independentă, pe lângă fotografie și pictură, se ocupă de spații puse în scenă și folosește gamă largă de mijloace disponibile, cum ar fi instalațiile spațiale sau performance-ul. Prin utilizarea unui limbaj poetic-citat și metaforic-filosofic, îi place să creeze situații în care privitorii sunt confruntați cu percepția lor. Cu figura sa artistică „lilinois”, în prezent pune în scenă performanțe muzicale cu propriile compoziții. Locuiește și lucrează în Stuttgart din 2011. Acolo face parte, printre altele, din juriul „Stuttgarter Filmwinter” în cadrul departamentului „Expanded Media and Network Culture” și este prima președintă a Förderkreis Bildender Künstler Baden-Württemberg, care administrează renumita galerie municipală KUNSTBEZIRK-Stuttgart.
Curriculum vitae artistic Karina Paula Kecsek
Născută la Timișoara și crescută în teatrele germane, înainte de a-și continua studiile în domeniul cultural la Potsdam și de a se forma ca pedagog de teatru la Heidelberg, după ce a studiat actoria, Karina Paula Kecsek a urcat ea însăși pe scenă timp de mai mulți ani. Au urmat numeroase proiecte pentru școli, instituții culturale și teatre din Germania, România și Elveția. A lucrat pentru Teatrul Grips din Berlin și a fost angajată ca pedagog de teatru specializat în dramă și balet la Teatrul Vorpommern din Greifswald. Pe lângă regizarea și producerea de piese de teatru, a fost responsabilă de formarea periodică a profesorilor, de ateliere pentru educatori, ateliere la universități și ateliere de actorie la Berlin. Începând cu sezonul 2017/2018, a fost responsabil de educație teatrală la Anhaltisches Theater Dessau. Acolo a lucrat, de asemenea, ca dramaturg și regizor și a dat naștere festivalului de teatru SCHAU REIN!, care reprezintă un spectru larg de abordări estetice și discipline artistice și de a cărui planificare, organizare și conducere artistică a fost responsabilă până la finalul sezonului 2022. În prezent, lucrează ca lector la centrul de educație pentru adulți al orașului Dessau și se dedică în principal managementului de proiecte, precum și acțiunilor și spectacolelor de teatru în spații publice.
Grupuri țintă și caracteristici ale participanților
15-20 de elevi și tineri adulți cu vârste cuprinse între 16 și 26 de ani, înscriși la licee (de artă sau de teatru) sau la universități de artă, design, teatru (studenți) etc.
Scopuri și obiective
- Acest tip de educație culturală pornește de la lucruri foarte personale, le dezvoltă și propune metode pentru continuarea explorării lor în mod individual, independent; așadar, propune atât utilizarea de strategii artistice contemporane în scopuri profesionale, cât și consolidarea și formarea propriei personalități artistice. În special tinerii se contaminează reciproc în mod ludic prin activități creative comune.
- Demonstrarea diferitelor abordări, demersuri și posibilități ale formelor estetice și ale mijloacelor (fizice) de design.
Competențe de dezvoltat în grupul țintă
- Capacitatea de a transforma ceva mic sau discret în ceva foarte valoros prin intermediul practicii artistice;
- Examinarea propriei persoane în raport cu arta: Ce este de fapt arta și când ne aflăm deja în mijlocul procesului de creație a acesteia? Când și cum apar în noi fanteziile, ideile, scenariile și imaginile? Ce abilități avem pentru a le realiza?
- O examinare și, în același timp, o retrospectivă a viitorului nostru: Cu selfie-urile viitoare obținute pe parcursul atelierului, participanții poartă o notă în telefoanele lor mobile departe în viitorul lor, ca să spunem așa. Opera de artă este astfel trimisă, virtual, în viitor într-o capsulă a timpului. Cum își vor privi participanții „fotografiile pentru viitor” peste câteva luni sau ani?
Durata evenimentului
2 zile;
Prima zi: 09:30 to 16:30, 1 oră pauză.
A doua zi: 09:30 to 16:30, doar pauze individuale.
Etapele activității
Ziua 1
Locații: Muzeul Arad, sală mică (pentru partea teoretică) + Pinacoteca Arad, sală mare (pentru partea practică).
Ordinea evenimentelor pe parcursul dimineții
1. Prezentarea proiectului și a abordării noastre
Clarificarea structurii/perspectivei asupra diferitelor etape ale atelierului (Ziua 1: Introducere practică și teoretică, lucrul cu corpul și percepția în spațiul concret, examinarea propriei identități în spațiile de ieri, de azi și de mâine, reflecție și colectare de idei pentru Ziua 2; Realizarea artistică a „selfie-urilor viitorului”, gruparea ideilor și a rezultatelor, crearea selfie-urilor, portretelor și performance-urilor prin intermediul fotografiilor, camerelor foto și video ale telefoanelor mobile).
2. Vizionarea portretelor / relaționarea cu persoanele portretizate în galeria de imagini (lucru individual)
Scoaterea operelor din contextul lor istoric și chestionarea modelelor portretizate/ sitters, de ex:
Cum te simți, cum a fost ziua ta, ai fost forțat să faci acest tablou sau a fost voința ta, la ce te gândești acum, ești fericit, ți-e foame, ești îndrăgostit, de ce ai ales aceste haine, ți s-a permis să alegi această postură, te simți confortabil? Te doare brațul, gâtul sau ceafa? Dacă da, cum ai prefera să ți se facă portretul, în ce poziție ai vrea să ți se întoarcă sau să îți stea capul, unde ar vrea brațul tău să se odihnească sau să se întindă, ce postură ți-ar face bine, care ți-ar fi confortabilă, cum ai vrea apari în portret?
3. Introducere la ideile de autoexprimare, abilități de creație și expresie artistică
a) scurtă încălzire fizică comună în grup.
b) Referință:
Acum raportați-vă în mod concret la lucrări și la modelul care a pozat pentru portret/ sitter (lucrare individuală):
- Puneți-vă în câteva posturi ale persoanelor portretizate (provocare: nu le alegeți doar pe cele cu care vă simțiți confortabil sau care vă atrag, ci și pe cele care vă sunt străine, care s-ar putea să nu însemne nimic pentru voi).
- Încercați să simțiți în interiorul vostru: cum se simte această postură, cum mă simt eu în ea, are ceva de-a face cu mine (poate chiar neașteptat?), îmi place această postură sau vreau să o schimb, încotro vrea să se îndrepte corpul meu?
- Explorați relațiile dintre persoanele portretizate/ sitters în lucrul în grup și 1. improvizați postura respectivă.
- 1. improvizați scena respectivă în mod spontan, în mod performativ sau 2. lăsați-vă postura să fie determinată de poză.
- 2. lăsați partenerii să vă schimbe postura precum un sculptor, lăsați-vă conduși de schimbare. Cum vă simțiți? Apoi lăsați-vă postura să devină fluidă și explorați unde vă conduce.
4. Reflexie
Cum a fost până acum, ce ați simțit?
Răspunsuri incluse:
- inconfortabil din cauza ieșirii din zona de confort
- inspirație
- ușurare
- eliberare
- amuzament
- fericire prilejuită de părăsirea zonei de confort
PAUZĂ
Pe parcursul după amiezii
1. Corpul în spațiul real
a) „Metoda Raumlauf” (lucru individual și în grup)
– Deplasați-vă uniform distribuiți prin cameră. Urmați următoarele impulsuri: mergeți în ritmul vostru individual, închideți gura, scoateți mâinile din buzunare, concentrați-vă doar pe mers, observați cât mai mult posibil, fiți deschiși, nu vă grăbiți, nu mergeți în cerc, mergeți încet prin încăpere.
– Acum, în timp ce mergeți, concentrați-vă atenția asupra relațiilor spațiale față de ceilalți performeri din spațiu: distanță, proximitate etc.; acum, în plus, concentrați-vă asupra spațiului, asupra distanței față de pereți, uși etc., percepeți senzorial spațiul și raportați-vă mișcarea corporală la spațiul fizic. Încercați conștientizați unde se termină corpul vostru și unde începe spațiul!
b) „Metoda cotului”
– Fluiditate față de corp! „Lasă-ți cotul să decidă unde vrea să se miște corpul tău în spațiu. Ridică brațul și urmează-ți cotul, nu gândi! Lasă-l să-ți ghideze corpul, rotește-l, mișcă-l în sus și în jos, ocupă tot spațiul. Schimbă cotul! Schimbă partea corpului! De asemenea, lasă-ți fundul sau degetul mic să-ți ghideze ritmic corpul, etc. Adaugă muzică!
– Încearcă să reflectezi asupra a ceea ce simțiți cu mișcările corpului, dansează și mișcă-te fluid cu părțile corpului, simte-te confortabil și amuză-te!
2. Scurtă reflecție
3. Corpul în spațiile de ieri, de azi și de mâine
– Distincție între:
a) SPAȚIUL REAL (raportarea noastră la tablouri, la sala muzeului),
b) SPAȚIUL EXPERIENȚEI
(din trecut până în prezent; spațiul experienței; am fost în această sală de muzeu cu părinții mei/clasa mea etc., acum suprascriu acest spațiu cu mișcările corpului meu și cu dansul),
c) SPAȚIUL VIITORULUI (spațiul viitorului; unde mă văd în viitor).
+ Timp:
Cum putem arăta o trecere a timpului cu ajutorul corpului nostru (timp stagnant, timp curgător)? Cum se simte timpul? Cum observăm timpul (corp, situații?)?
4. Folosește corpul, spațiul și experiențele pentru viitoarele tale selfie-uri și performări!
– Gândiți-vă la propoziția: „Noi nu suntem doar NOI de astăzi, ci și cei de ieri și de mâine.”
– Gândește-te la SPAȚIUL tău de EXPERIENȚĂ.
– Crearea de hărți mentale în grupuri, brainstorming (lucru în grup):
În 5 grupuri mici, participanții desenează, scriu, lipesc în final pe foi mari de hârtie impresiile și experiențele lor de astăzi, precum și schițe ale ideilor lor pentru realizările artistice de mâine. Scopul: Căutarea posibilităților creative de auto-dramatizare, examinarea creativă a sinelui, spargerea spațiilor deschise, provocare, reflecție, storytelling.…
– Temă pentru acasă: Căutați cuvinte cheie pentru munca artistică / punerea în practică a ideilor voastre de azi pentru mâine. În acest scop, aduceți „recuzită” de acasă, lucruri care au fost importante pentru voi, sunt importante, pe care ați dori să le trimiteți în viitor în (cu) „selfie-urile voastre viitoare”.
Scopul temei pentru acasă: Pe baza asociațiilor pe care le-a făcut fiecare participant în cursul zilei pe parcursul activităților cu corpul la granița dintre „spațiul interior” și „spațiul exterior”, fiecare participant ar trebui să aleagă unul sau doi termeni (catchwords) de care se simte atins personal și/sau reprezentaț – din perspectiva temporală actuală pe care o are. Pornind de la acești termeni, participanții își vor dezvolta ideile de proiecte pentru ziua următoare.
Ziua 2
Program de dimineață până după-amiază
1. Teorie
Parametrul 1: Spațiul și corpul (rezumatul zilei de ieri)
- a) Sinteza metodelor învățate pentru a dezvolta o temă prin activități performative cu propriul corp.
- b) Rezumat al substructurii teoretice, împărțirea între „spațiul interior” și „spațiul exterior”, precum și corpul ca „graniță” tangibilă între acestea două.
Parametrul 2: Timpul (rezumatul zilei de ieri și continuarea activităților de azi)
- Folosind exemple concrete din propria experiență, responsabilii de proiect demonstrează cum „spațiile interioare” s-au schimbat de-a lungul timpului și, astfel, „spațiile exterioare” au suferit o schimbare de conotație (de exemplu, vizite la biserică o dată în copilărie <-> vizite la biserici la concerte rock din prezent).
- Noile conotații și suprascrieri ale locurilor apar, de asemenea, prin schimbări în ceea ce privește momentul zilei (de exemplu, vizita la muzeu cu părinții <-> ședere peste noapte cu un grup în muzeu).
Sarcina „Experiment de gândire” (muncă individuală)
- Folosind exemple personale, întoarceți-vă în timp cu câțiva ani în urmă, în copilăria voastră.
- Din perspectiva copilăriei, amintiți-vă cum v-ați imaginat la acea vreme viitorul care acum formează prezentul. Cum a fost? Găsiți o nouă comparație!
- Acum, în același mod, faceți o proiecție pentru viitorul care urmează peste aproximativ aceeași perioadă de timp.
2. Practică
Crearea/realizarea artistică de selfie-uri ale viitorului (lucru individual și în grup)
Pe baza „informațiilor” și a „răspunsurilor” pe care corpul nostru ni le-a furnizat în ziua precedentă, în acest punct al atelierului participanții au capacitatea să cristalizeze concepte din care să configureze fragmente de idei sau idei complete pentru propriile implementări artistice ale „selfie-urilor viitorului”.
Acestea vor fi acum discutate individual cu participanții și examinate în termeni de a) posibilități de realizare și b) alegere a mediilor artistice.
– Împărțirea sarcinilor și inițierea etapelor de lucru organizatorice, inclusiv:
- Cine are nevoie de ce?
- Cadrul (material, locație, interior/exterior?)
- Sprijinul personalului pentru fotografiere, filmare, securizarea locului/spațiului, ca figuranți pentru un anumit decor/scenariu etc.
- Cine se decide pentru un performance (de exemplu, pictură în aer liber), cine pentru selfie-uri, cine vrea să fie portretizat, cine vrea să pună în scenă videoclipuri cu telefonul mobil?
- etc.
Exersând diverse mijloace performative de exprimare în ziua 1, participanții au avut posibilitatea de a-și transforma vocile interioare în fotografii și videoclipuri individuale cu ajutorul unor procese învățate de abstractizare printr-o formă artistică clară în mesaje individuale. În etapa de implementare practică, acum folosesc diferite unghiuri și schimbări de perspectivă, încearcă diverse tehnici în diferite locuri din interiorul și din fața muzeului, lucrează atât individual, cât și în grupuri mici și sunt întotdeauna susținuți din punct de vedere artistic, la nevoie, de către conducătorii atelierului.
3. Nu judecați!
În timpul procesului creativ, participanților li se reamintește în mod repetat să nu-și judece rezultatele, să nu le evalueze la început, ci să se deschidă fluxului artistic. Acest lucru le permită să se minuneze la final de abundența și diversitatea abordărilor lor estetice și performative – au apărut rezultate uimitoare!
Livrabile
Rezultatele tangibile și vizibile ale proiectului selfFREE sunt selfie-urile și operele de artă aferente create pe parcursul celor două zile de atelier. Fiecare participant creează selfie-uri, videoclipuri și fotografii individuale și, de asemenea, definește cadrul, luminile, atmosfera și viziunea care vor servi drept bază pentru viitorul său selfie. În acest fel, creează o operă de artă durabilă pentru viitorul lor sine.
Aspecte tehnice importante
Instrumentul nostru principal de lucru este smartphone-ul, cu potențialul său de a realiza cu ușurință opere de artă digitală. Dar pot fi folosite și aparate foto SLR sau camere video, de exemplu pentru a documenta un performance.
Punct culminant pentru experiența participanților
Credem că fiecare participant trăiește, pe parcursul atelierului, un moment special care să-l surprindă, deruteze, amuze, uimească, emoționeze sau să-l pună pe gânduri. Acest lucru este o experiență foarte personală. Cu toate acestea, sperăm că nimeni nu e șocat. Ceea ce am aflat de la participanți este că mulți dintre ei au fost surprinși în mod pozitiv de recompensa de a fi părăsit propria zonă de confort.
Concluzie și reflecții
Întrebări pe care evenimentul le ridică explicit și la care vom încerca să răspundem împreună cu participanții, pe baza experienței lor în cadrul evenimentului:
- Cum ne confruntăm cu propriul potențial?
- Putem crea în mod conștient realitatea prin creativitatea noastră?
- Cum ar fi dacă aș folosi mai des artele pentru a-mi „legitima” dreptul de a mă dezvolta și de a mă exprima?
Materiale și resurse
- Mini-studio: diverse spoturi mici/unele mai mari/lămpi foto (+ filtre colorate, un filtru în formă de fagure de miere); de exemplu, pentru configurarea de naturi statice, portrete etc. (pentru a crea stări de spirit).
- Foi DIN A 3 (numărul depinde de numărul de participanți), creioane colorate, pixuri ascuțite colorate, pixuri și creioane pentru brainstormingul creativ/fixarea ideilor.
- Fiecare participant are la el telefonul mobil/smartphone-ul, iar conexiunea WLAN la internet trebuie să fie disponibilă. Dacă dorește, fiecare participant este binevenit să își aducă laptopul + cablu pentru telefonul mobil.
- PC pentru salvarea rezultatelor, cablu, hard disk.
- Aparat foto SLR/cameră video pentru posibilități suplimentare (de exemplu, documentarea unui performance, care de asemenea poate reprezenta un selfie).
Monitorizare și feedback
- Orientarea participanților prin formularea de sarcini de lucru clare;
- Claritate și libertate în procesul de descoperire artistică;
- Reducerea inhibițiilor (spațiu protejat!);
- Încurajarea de a gândi și de a crea noi modalități în artă;
- Invitație la autodepășire și confirmarea încrederii în propria persoană;
- În toate momentele necesare, reflecție cu grupurile asupra a ceea ce s-a întâmplat până acum, cum se simt, ce experiențe au trăit până la momentul reflecției, ce dificultăți au sau ce nu este încă suficient de clar;
- Suplimentar, asistență constantă pentru participanții individuali care o solicită în mod special.
Bibliografie
Câteva cărți care ne-au inspirat:
– Wolfgang Ullrich, SELFIES, Digitale Bildkulturen, Verlag Klaus Wagenbach Berlin, 2.Auflage 2019.
– Julian Rosefeldt, Manifesto (Publication on the occasion of the exhibition), Koenig Books London, ISBN 978-3-86335-856-3 (English).
– Marina Abramović, The Cleaner (Publication on the occasion of the exhibition), Hatje Cantz Verlag Berlin, ISBN 978-3-7757-4261-0 (English).